Workshop / Training / Lezing

Corporate story

Dat ene moment waarop alles samenvalt: Je ontmoet je grootste prospect op een borrel en hij stelt je die vraag: "Wat doe jíj eigenlijk?". Je schraapt je keel en hoort jezelf praten. Over klantgerichtheid en een mooie prijs-kwaliteitverhouding, over transparantie en “korte lijnen”…

Maar nu even eerlijk: Waarmee maak je wèrkelijk het verschil? Los van de unique selling points (die je concurrent ook gebruikt), waarom kiest een klant voor jóu? De winnaars van morgen zijn de bedrijven die daarop een antwoord weten. Geen inwisselbaar reclamepraatje, maar een authentiek verhaal.

Waarvan gaan je ogen glinsteren? Waarvoor sta je ’s ochtends graag op? Een klant herkent die drijfveren meteen. Je geeft hem een reden om in jou te geloven. Zoals een Harley-rijder in zijn motor gelooft: Kwaliteit is een randvoorwaarde, maar het verhaal erachter is doorslaggevend.

Bewust of onbewust schuilt je onderscheidend vermogen waarschijnlijk veel meer in de organisatie zélf: in de drijfveren van de oprichter, de ontstaansgeschiedenis, de bedrijfscultuur. Als je dáár vat op krijgt, heb je het begin van een corporate story in handen. Een meeslepend verhaal als startpunt van alle communicatie, dat zorgt voor context en consistentie.

Een sterk verhaal? Spotless Mind daagt zijn klanten uit met een onbevangen blik naar zichzelf te kijken. Zo’n open mind is een eerste vereiste voor corporate storytelling: oprechte verwondering over de handel en wandel van een onderneming en de mensen die daarvoor zorgen.

Kijk eens goed in de spiegel. Daar zie je een uniek verhaal.

(scroll verder...)

 

 

Workshop

In de ontwikkeling van teams en organisaties kan storytelling een sturende, inspirerende rol spelen. Spotless Mind biedt daarom workshops aan, waarin groepen medewerkers onderzoeken waarom ze doen wat ze doen. Welke betekenis hechten ze aan hun werk en werkgever? Zijn ze trots en dragen ze dat uit? Aan de hand van storytellingtechnieken brengen we aan de oppervlakte wat soms uit zicht is geraakt. Deelnemers (her)vinden persoonlijke motieven en voeden hun onderlinge band. Hun ogen twinkelen.

Op basis daarvan kunnen media en middelen meteen en relatief voordelig worden gemaakt. Je hebt immers al een uitstekende briefing klaarliggen. Natuurlijk kan ik ook in de productie begeleiden, maar ik heb daar geen belangen bij: offertes worden rechtstreeks doorgestuurd. Je betaalt slechts voor concept en copy.

Het vertalen van communicatiedoelen naar strategische en creatieve oplossingen vereist denkkracht en daadkracht. In een of meerdere workshops zorgen we ervoor dat je merk goed gepositioneerd de markt op kan. We kijken door de ogen van de klant naar je bedrijf en product. Waarin onderscheidt het zich? Waar liggen kansen voor de propositie? Die vragen moeten meerdimensionaal worden beantwoord.

Met een kritische blik èn empathische energie snijd ik door de materie. Ik stuur op enthousiasme, voor het product, de communicatie en voor elkaar. Want zo ontstaan de beste ideeën. Liefde voor het proces vind je altijd terug in het resultaat.

De sessies worden gekenmerkt door een ontspannen sfeer, waarin alles mag en kan worden gezegd. Ik stel me op als een betrokken luisteraar en bevlogen aanstichter. Belangrijk is het creëren van een setting waarin verhalen loskomen. Want uiteindelijk is elke positionering op de eerste plaats een verhaal, waarin de klant graag gelooft.

(scroll verder...)

 

 

Training

Spotless Mind geeft training op het brede terrein van persoonlijke en zakelijke positionering. Waar kun je aan denken? Een motiverende, inspirerende zoektocht naar dromen en drijfveren, vertaald in onderscheidend overmorgen en instrumenten uit te stralen wie je werkelijk bent. De training heeft strategische en creatieve componenten. Na afloop heb je inzicht in de match tussen persoonlijke en zakelijke profilering. Het ideale vertrekpunt voor succesvolle marketing.

LEZING

Regelmatig geeft Spotless Mind lezingen aan bedrijven, ondernemers en netwerkclubs. In een of anderhalf uur vertel ik over de achtergronden van storytelling, waarom het zo in opkomst is en wat het je als organisatie kan opleveren. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden om een netwerkavond, bedrijfsevenement of congres te verrijken met storytelling, neem dan vooral even contact met me op.